divendres, 3 d’octubre del 2008

Fira i Festes Gandia 2008

A Gandia estem de festa. La Fira ja està ací. No sé com anirà enguany amb la crisi, perquè ja se sap... a la fira no vages si no tens diners, que voràs moltes coses i no et compraràs res...

M'ha sorprès el cartell d'enguany. Com canvien els temps!! Ara el Tio de la Porra va mig nuet i amb tatuatge!! oh, el meu got!! que pensaran les ties maries d'açò??

Aquest cartell l'ha fet Joan Millet, catedràtic de dibuix i professor de l'institut nou de Gandia. Bé, això de nou... perquè l'altre és més vell...

M'agrada molt la figura del Tio de la porra. I no, no m'agrada per la porra, sinó perquè el trobe entranyable.

Els orígens de la celebració de la Fira i Festes de Gandia es remunten a 1310, any en que Jaume II d'Aragó va atorgar a la ciutat de Gandia un privilegi per fer quinze dies de fira. Però no és fins a 1871 que tenim noticies del Tio de la porra, gràcies a un cronista local (un blogger de l'època) que va escriure sobre les celebracions del segon centenari de la canonització de Sant Francesc de Borja, on descrivia un ajuntament de farsa, amb el seu alcalde i regidors, que recorrien la ciutat al son dels tambors, anunciant el començament de les festes.

Hui en dia, el Tio de la Porra és el director d'una banda de tambors disfressats amb ulleres, nas postís i uniformes que semblen d'influencia francesa. La vestimenta ha anat transformant-se amb els anys.
La figura del Tio de la Porra representa la transmissió del poder de les autoritats locals al poble, perquè puga gaudir les festes. Aquesta transmissió s'escenifica quan l'alcalde entrega la seua vara de comandament al Tio de la Porra, que a continuació desfila amb ella pel centre de la ciutat, seguit dels tambors.



Les comparses de tios de la porra visiten els centres escolars i animen els estudiants a tancar els llibres i abandonar les aules, per acudir a la Plaça Major, on els espera un festival pirotècnic.

Jo anava a un col·legi de Gandia, i recorde com esperava a que arribara el Tio de la Porra, entre nerviosa i poregosa, i de vegades ens amagàvem baix de la taula mentre cantàvem:

El Tio de la Porra
menja pa i salmorra.
El Tio del Porrí
menja pa i salmorrí

I ara me'n vaig a posar-me glamourosa, que hui em toca fira. Aquesta vesprada, a les 20h. a la Plaça Major (plaça de l'ajuntament per als mortals) hi ha actuació del grup Sirex, i he quedat allà amb el meu cosí Ausiàs de Borja i Martorell i amb el molt respectable Mr.Cabota. I a la nit... concert de Rosendo a la Plaça del Tirant!! (dalt del Pàrking del Passeig, al costat de la fira, per als mortals). Així que si vas per allí... estigues atent... potser ens veiem :P

Bones festes!!


SI T'AGRADA EL BLOG,

VOTA'L CADA DIA!!

Vota'm al TOP CATALÀ!

6 comentaris:

Anònim ha dit...

Estimada Lucrècia:

M'ha extranyat que no feres una alegoria amb la porra d'aquest noi dient que porta porra per presumir de masculinitat... no sé... a aquest post li trobe a faltar el teu puntet "sexy". T'agrada Rosendo?

Salutacions.

Shalheira ha dit...

M'agrada el cartell, té un toc entre sexy i casolà que no l'acabo de poder descriure del tot bé... Ohm, quina enveja, Rosendo toca a les vostres festes, a les de la meva ciutat (Sta. Coloma de Gramenet) van venir els Barón Rojo...

Striper ha dit...

llastima que no pugui venir a treure el cap.

Anònim ha dit...

Oh, quina pena que demà haja de mantinar, sinó, aniria... :(

Lucrècia de Borja ha dit...

josé vicente: no tot és sexe en aquesta vida. I al cas que ens pertoca, la porra simbolitza el poder, com he explicat al post. I si, m'agrada Rosendo.

shalheira: si, jo també li trobe un punt sexy que m'agrada, però sembla que ha causat un poc de polèmica a la ciutat.

striper: a la pràxima :P

marta: hi ha més dies...

_MeiA_ ha dit...

OOOhhhh!
Tinc una molt i molt bona amiga que és de Gandia! Però ara està per aqui, ja que és professora i l'any passat la van destinar aqui a Vic, ara per això està donant classes a Figueres, però de totes maneres ens veiem.